Podziel się ze swoimi przyjaciółmi

KURSY RENOWACJI MEBLI, ANTYKÓW

Oferujemy Państwu interesujący i niekonwencjonalny kurs renowacji starych mebli z użyciem technik ściśle konserwatorskich lub zastępczych (tzw pseudorenowacyjnych czyli aranżacji plastycznej mebli). Jest to kurs na poziomie mistrzowskim, a więc od zera do maksimum wiedzy i tajników renowacji z aspektami indywidualnego artyzmu.

Do skorzystania z naszego kursu zapraszamy zarówno osoby, które nigdy nie miały do czynienia z technikami plastycznymi i renowacyjnymi (stolarskimi), jaki i te które posiadają pewną wiedzę i umiejętności i chcieliby je rozwijać.

Zapewniamy pracę na zabytkowych, oryginalnych meblach z okresu od XVIII do przełomu XIX i XX wieku. Wyjątkowo możemy się zgodzić na pracę na meblu przywiezionym przez kursanta po wcześniejszej konsultacji i akceptacji.

Zobacz więcej>> | Zobacz wszystkie zdjęcia NEO

Programu kursu, jego termin oraz intensywność zajęć są każdorazowo dostosowywane do potrzeb i możliwości uczestnika. Zwyczajowo realizujemy nasze zajęcia w przykładowych cyklach:

  • jeden ciągły zjazd, czyli 6 lub 9 dni po 10h dziennie z przerwą obiadową
  • dwa lub trzy zjazdy odpowiednio dwu lub trzydniowe, po 10h dziennie z jedno lub dwu tygodniową przerwą

Poniżej prezentujemy przykładowe prace naszych kursantów:

Fisharmonia po podstawowej renowacji, gdzie wykonano: kompleksowe tępienie chemiczne “korników”, podklejenia i wymianę uszkodzonych elementów, odczyszczenie chemiczne ze starych powłok olejnych w celu odsłonięcia słojów drewna, szlifowanie, barwienie ręczne bejcami, wstępne politurowanie, delikatne wyzłocenie płatkami dwóch gzymsików na tzw górce wraz z patynowaniem, woskowanie barwiącym woskiem samoutwardzalnym z tzw mazerowaniem, polerowanie. Do naprawy pozostał mechanizm grający, min miechy.

Fisharmonia do oglądania w kościółku w Taszowie, k. Lewina Kłodzkiego.

XIX wieczny kredens wiejski/dworski, metoda shabby chic, pozłacanie, wyczernianie oraz ręczne malatury (wzory nawiązujące do secesji)

Komplet mebli, odnowiony w Pracowni NEO, całość pracy wykonana przez kursantkę. Na uwagę zasługuje środkowy blat – odchylana klapa do schowka, fornirowana w układzie szachownicy – po wyczernieniu i politurowaniu.

Przykładowy program kursu składa się z:

Części teoretycznej (ok. 5% kursu)

– rodzaje drewna

– meblarstwo, wnętrza i jego historia w zarysie

– pojęcia konserwacji i renowacji zabytkowych elementów wyposażenia wnętrz

– techniki używane w konserwacji i renowacji mebli

– analiza budowy mebli i ich wykończenia na przestrzeni epok i stylów

– wiadomości dotyczące rynku sztuki i handlu antykami

– negocjacje z klientem, co warto doradzić i kiedy

Części praktycznej (ok. 95% kursu)

– materiały i narzędzia

– inwentaryzacja obiektu, ocena stanu i ustalenie zakresu prac

– zdejmowanie starych powłok

– zabezpieczenie elementów luźnych i tępienie szkodników

– demontaż elementów stałych i ruchomych

– podstawowe naprawy konstrukcyjne

– fornirowanie całości powierzchni lub uzupełnienia fornirowania

– podstawy toczenia elementów na maszynie tokarskiej

– czyszczenie i zabezpieczenie drewna

– szlifowanie i wykańczanie powierzchni – dobór jakości do techniki i efektu końcowego

– retuszowanie i barwienie powierzchni oraz tzw mazerowanie

– politurowanie

– woskowanie samoutwardzalne

– złocenie elementów ozdobnych

– naprawianie powierzchni zabytkowych fortepianów i pianin z tzw czernią

– „przecierki” (metoda „shabby chick” lub tzw meble prowansalskie)

– malatury/ręczne malowanie powierzchni mebla w ozdobne wzory z epoki oraz porównanie z technika decoupage

– podstawy płaskorzeźby wraz z odlewnictwem i elementami sztukaterii postarzanej

–  podstawy spawania uszkodzonych elementów stalowych zabytkowych (np.: zawiasów, okuć i części ogrodzeń)

– naprawy ślusarskie ręczne i dorabianie zabytkowych kluczy do zamków

Podczas kursu przekazujemy również praktyczną wiedzę dotyczącą zakładania i prowadzenia własnego zakładu renowacji, z uwzględnieniem doboru i zakupu odpowiedniego wyposażenia zakładu bez zbędnych wydatków. Uczymy także o prowadzeniu i promowaniu własnej galerii handlu antykami, zwracając szczególną uwagę na specyfikę dzisiejszego rynku w Polsce oraz poza jej granicami.